Klik door naar archiefvoor oudere berichten

Als ik terugdenk aan mijn jeugd in combinatie met peulvruchten dan zijn het toch vooral de erwtensoep en de bruine bonensoep die in mijn herinnering naar boven komen. Lekkere stevige kost die mijn moeder in de winter regelmatig op tafel zette. In mijn latere jeugd werden de bruine bonen ineens omgetoverd tot een heerlijke chili con carne. Mijn moeder ging met haar tijd mee en ontdekte dat je met peulvruchten meer kon dan er alleen maar soep van maken. Toch heeft die boon heel lang last gehad van een goedkoop imago. Er werd een beetje op neergekeken (‘ik bid nie veur bruune boon’n!’, aldus de Drentse Bartje uit de boeken van Anne de Vries) en de boon kwam maar weinig op tafel.

En hoe zit dat nu? De peulvrucht is helemaal terug van weggeweest en heeft zijn ‘stoffige’ en goedkope imago achter zich gelaten. De peulvrucht is hip en veelzijdig geworden. Niet alleen de bruine boon, maar ook kidneybonen, linzen en kikkererwten zijn tegenwoordig in talloze recepten op populaire receptensites als die van Albert Heijn terug te vinden. En terecht! Want nadat de peulvrucht jarenlang een ondergeschoven kindje is geweest in het Nederlandse voedingspatroon komt hij nu steeds vaker terug als basis voor een lunch of warme maaltijd.

Waarom zijn peulvruchten zo gezond? Peulvruchten nemen een bijzondere plaats in als het gaat om de voedingsstoffen die ze bevatten. Het Voedingscentrum plaatst ze in het vak van de koolhydraatleveranciers, tussen het brood en de aardappelen. Dat is in principe terecht, maar peulvruchten zijn ook een prima vleesvervanger! Ze bevatten namelijk niet alleen koolhydraten en vezels, maar ook veel B-vitaminen en een behoorlijk aandeel eiwitten, gemiddeld zo’n 6 procent. Die overlappen die uit vlees niet helemaal, maar wel voor een groot deel. Daarbij zorgen eiwitten voor een lekker verzadigd gevoel, zodat je er minder van hoeft te eten om geen trek meer te hebben. Ideaal dus voor mensen die op hun gewicht willen letten. Peulvruchten bevatten ook ijzer, maar dat wordt wel iets minder makkelijk opgenomen dan uit vlees.

Als het om eiwitten gaat en je peulvruchten als vleesvervangers beziet, zijn ze vele malen duurzamer dan gefokt vlees. Dus je vlees regelmatig vervangen door een maaltijd met peulvruchten is niet alleen goed voor je gezondheid, maar ook voor het dierenwelzijn, het milieu en je portemonnee. Toch blijkt het voor veel mensen nog lastig om de peulvrucht in de keuken om te toveren tot een lekker recept. Inspiratie nodig? Kijk eens op www.bonduelle.nl of op www.bruinebonenbende.nl.

Wedden dat je deze week nog een keer peulvruchten op tafel zet?

Eén van mijn eigen favorieten is een lunchsalade met linzen. De volgende variant is erg lekker:

Linzensalade met avocado & geitenkaas

Nodig voor 1 persoon: klein blikje linzen, (veld)sla, tomaatjes, ½ avocado, zachte geitenkaas (hou je niet van geitenkaas kun je ook feta of parmezaanse kaas nemen: NIET TEVEEL!), basilicum, 1 eetlepel extra vierge olijfolie, ½ eetlepel balsamico azijn, theelepel mosterd, zout, peper.

Bereiden: Spoel de linzen goed af met water om overtollig zout te verwijderen, was de sla en tomaatjes, ontvel de avocado en snij deze in blokjes. Doe alles in een kom. Maak een dressing van olie, azijn, mosterd, zout & peper. Giet wat dressing over de salade en mix het geheel. Maak het af met een klein beetje (geiten)kaas en wat basilicum.

Eet smakelijk!