Klik door naar archiefvoor oudere berichten

Vandaag regent het pijpenstelen. Maar de weermannen (en -vrouwen) beloven dat de zomer morgen terugkomt en er staan ons vast nog een paar mooie maanden te wachten! Maanden waarin bij veel mensen de BBQ regelmatig wordt aangestoken. Want wat is er gezelliger dan buiten allerlei hapjes eten? Gelukkig zijn gegrilde groenten en vlees ook heel geschikt als je gezond wilt eten en op je gewicht wilt letten. Met de onderstaande tips stel je zo een gezonde en slanke BBQ samen.

1. Stil je trek
Het duurt wel even voordat een BBQ opgestookt en op de juiste temperatuur is. Ondertussen krijg je steeds meer trek en snaai je het ene na het andere broodje met kruidenboter. Klinkt dat bekend in je oren? Neem dan voordat je gaat BBQ-en alvast een tussendoortje dat de ergste trek stilt, bijvoorbeeld yoghurt of fruit. Dan is het makkelijker om je in te houden tot het vlees klaar is.

2. Neem iets mee
Ben je uitgenodigd voor een BBQ en bang dat er voor jou weinig lekkers te vinden zal zijn? Stel voor om zelf wat mee te nemen. Kies dan voor fruit en een paar gezonde salades. Zo ben je niet alleen attent, maar ook verzekerd van een gezonde optie.

3. Mager vlees
Op een BBQ wordt vlees net zo bereid als op een grill, dus daar is niets mis mee. Wat je op de BBQ legt is wel van belang. Kies bij voorkeur voor magere vleessoorten of gevogelte, zoals varkensfricandeau, varkenshaas, biefstuk, entrecôte, runderlapjes, kipfilet, kalkoenfilet. Marineer het vlees van tevoren, zodat het ook lekker is zonder vet sausje erbij. Snijd vetrandjes weg en verdeel grote lappen vlees in kleine stukken, zodat je een bescheiden portie kunt nemen. Bewerkte vleeswaren zoals gehaktballetjes, hamburgers, braadworsten en hotdogs bevatten onnodig veel vet. Je kunt wel zelf hamburgers maken van mager rundergehakt.

4. Kies vis
Ook vis kan prima op de BBQ. Je kunt een vis in zijn geheel grillen (b.v. in een visklem) of er een pakketje van maken. Combineer een stukje vis met kruiden en groenten en leg het op een stuk aluminiumfolie. Vouw de folie dicht tot het een pakketje wordt en leg dit op de BBQ. Kies weer voor magere soorten, bijvoorbeeld tonijn, schol, tong, tilapia, inktvis, pangasius of garnalen. Een stukje zalm kan natuurlijk ook. Deze vis is dan wel vet, maar de vetten die erin zitten zijn juist heel gezond.

5. Veel groente
Gegrilde groenten zijn lekker en bevatten weinig calorieën. Door stukken paprika, champignon, ui, tomaat aan een metalen prikker te rijgen, maak je een kleurrijke groentespies. Je kunt ook denken aan fruitspiesjes met aardbeien, stukken appel en peer. Of vul een pakketje van aluminiumfolie met je favoriete groenten en kruiden. Mais, courgette en aubergine kun je ook los op de BBQ leggen. Vet het rooster goed in, zodat ze niet blijven plakken.

6. Salades
Kant-en-klare (huzaren)salade bevat meestal aardig wat mayonaise, maar salades die je zelf bereidt, kun je zo caloriearm maken als je wilt. Ook worteltjes, stukken paprika, kerstomaatjes, bleekselderij en bloemkoolroosjes met een dipsaus op yoghurtbasis knabbelen lekker weg.

7. Eén bord
Als je op je gewicht wilt letten schep je natuurlijk geen drie keer op tijdens de avondmaaltijd. Waarom zou je dat bij een BBQ dan ineens wel doen? Vul één keer je bord met verschillende groenten, een paar stukjes vlees of vis, wat aardappeltjes of brood en een salade en laat het daar dan bij. Of neem kleine bordjes, dan kun je nog een keertje extra opscheppen. Neem geen ijs als toetje maar wat vers fruit en je hebt al behoorlijk afval-proof gegeten.

8. Slanke sausjes
Over het algemeen zijn rode sauzen zijn minder vet dan witte. Kies dus voor ketchup, curry of barbecuesaus. Je kunt ook zelf sauzen en dips maken op basis van yoghurt, zoals tzatziki en knoflooksaus. Wil je toch wat mayonaise, kies dan voor een lichte variant (fritessaus).

9. Drink water
Tijdens een BBQ ben je meestal langer aan het eten dan je normaal doet. Ongemerkt drink je ook de hele avond en gaat er de nodige alcohol doorheen. Beperk je tot één glas wijn en stap daarna over op water, dan bespaar je jezelf die extra calorieën weer.

10. Overslaan
Veel extraatjes die bij een BBQ op tafel staan zijn juist dikmakers. Denk bijvoorbeeld aan sauzen en slaatjes met room en mayonaise, kruidenboter, frietjes en gebakken aardappelen. Een wijntje erbij en een ijsje na. Juist door deze extraatjes over te slaan, kun je gezond BBQ-en zonder schuldgevoel.

Een hele fijne zomer gewenst!