Klik door naar archiefvoor oudere berichten

Veel mensen die willen afvallen letten angstvallig op de hoeveelheid calorieën die ze dagelijks binnen krijgen. Immers, als je minder calorieën binnenkrijgt dan je verbruikt, dan val je af. Dat is een hele logische gedachte en een waarheid als een koe. Het licht verminderen van het aantal calorieën in je dagelijkse voedingspatroon is dan ook een verstandige keuze als je gewicht wilt gaan verliezen. Maar moet je daarvoor de hele dag gaan lopen tellen? Om aan het einde van de dag tot de conclusie te komen dat je nog 100 Kcal ‘over’ hebt en dus nog twee koekjes ‘mag’? Lijkt mij van niet! Het bederft volgens mij heel veel van je plezier in lekker eten en je wilt toch geen wandelende calorietabel worden? Bovendien zegt de hoeveelheid calorieën in een voedingsmiddel niets over de kwaliteit ervan. Calorieën worden geleverd door koolhydraten, vetten en eiwitten. Daarnaast is er nog een heel scala aan voedingsstoffen die geen energie leveren, maar die wel van onschatbare waarde zijn voor je lichaam. Denk hierbij aan alle vitamines, mineralen, anti-oxidanten, bio-actieve stoffen en nog veel meer micronutriënten die met name te vinden zijn in plantaardige voeding.

Je kunt dus 100 Kcal eten door bijvoorbeeld een eierkoek te nemen. Maar wat leveren die 100 Kcal je in dit geval op? Niets! Alleen een klein beetje snelle energie, die, als je ze niet verbruikt, snel in je lichaam worden opgeslagen. Je lichaam wacht op voedingsstoffen, maar die krijgt het niet na het eten van een eierkoek, dat is een overbewerkt product waar weinig gezonds meer in te bespeuren valt. Je kunt die 100 Kcal ook benutten door te kiezen voor een flinke appel, twee kiwi’s, of een schaaltje magere yoghurt met verse aardbeien. Dan zitten die 100 Kcal ineens verpakt in een mooi knutselpakket vol met vitamines, vezels en andere stoffen die elk hun unieke functie in je lichaam hebben. Je lichaam is er blij mee, kan het pakketje goed gebruiken en pakt het volledig uit om daarna alle nuttige stoffen te transporteren naar die plekken in je lichaam waar ze nodig zijn. En jij voelt je goed gevoed. Mooi toch!

Als je dagelijks kiest voor gezonde voeding met een stevige basis van groente, fruit, peulvruchten, noten, zaden en volkoren graanproducten en daarbij normale porties eet (want ook van gezonde voeding kun je te veel eten), dan hoef je niet meer te tellen. Gewoon genieten van (h)eerlijk eten waarmee je je lichaam voedt in plaats van vult. Elke calorie die je eet gaat dan samen met heel veel nuttige voedingsstoffen en dat merk je!

Calorieën tellen kan soms handig zijn bij het eten van extraatjes. Want hoeveel zit er nu eigenlijk in die gevulde koek, dat saucijzenbroodje of die bitterbal? Daarvoor kun je gebruik maken van de caloriechecker op de website van het Voedingscentrum. Best nuttig om te weten hoeveel energie je favoriete snack bevat. Maar moet je die dan vanaf nu links laten liggen? Welnee! Af en toe genieten van een klein stukje gebak (in plaats van een grote punt) of een bitterbal (in plaats van 3) is heerlijk! En als je het bij kleine porties laat hoef je ook hier eigenlijk niet te tellen. Eet langzaam, eet met al je zintuigen en geniet!